W unijnych dokumentach, także opracowaniach naukowców zajmujących ideą i praktyką LLL wyróżnia się trzy modele kształcenia: formalne, pozaformalne i nieformalne. Jak to rozumieć?
Formalnie...
Tę pierwszą ścieżkę wszyscy dobrze znany, bo mamy w kraju obowiązek szkolny i czy nam się to podoba, czy nie, w wieku od 7 do 18 lat musimy chodzić do szkoły. W ten sposób przez kilkanaście lat podążamy ścieżką pierwszą, czy korzystamy z kształcenia formalnego. Wiemy o co chodzi: to cały system edukacyjny, organizowany przez państwo, sformalizowany, ustalony, wytyczany rytmem kolejnych szczególnie ważnych momentów: pierwsza klasa, egzamin ósmoklasisty, matura... I przynajmniej do 18 roku życia – obowiązkowy. Niektórzy kończą na poziomie szkoły ponadpodstawowej, inni kontynuują naukę na uczelniach wyższych, ale to także element kształcenia formalnego. Bywa, że czasem na ścieżkę kształcenia formalnego się wraca: gdy na przykład decydujemy się na studia podyplomowe, albo gdy chcemy – już pracując – odbyć studia.
...pozaformalnie...
Ścieżka druga to kształcenie pozaformalne, w pewnych wymiarach podobne do tego formalnego, ale też w innych znacząco się różniące. Tak, jak w ścieżce formalnej, tu także mamy jakiegoś dostawcę usług edukacyjnych i pewne ustalone przez niego zasady, na jakich można z tych usług korzystać. Tym dostawcą może być np. szkołą językowa oferująca kursy językowe, firma organizująca specjalistyczne szkolenia, instytucja prowadząca kursy doskonalenia zawodowego. Najczęściej wiedzą, którą zdobywamy w ten sposób ma charakter uzupełniający czy rozszerzający nasze podstawowe umiejętności i kompetencje.
i nieformalnie
Wreszcie ścieżka trzecia: kształcenie nieformalne. Tak, jak w pozostałych, musi być intencjonalne: kształcimy się, bo tak chcemy, bo uważamy, że będzie to dla nas przydatne. Nie ma tu jednak szkoły, do której chodzimy, kursu, którego program realizujemy, nie ma też dostawcy gotowych usług edukacyjnych. Na tej ścieżce sam proces uczenia ma najbardziej niesformalizowany charakter. To na przykład samokształcenie, uczenie się w rodzinie, w pracy, w różnego typu społecznościach, w jakich funkcjonujemy. To najbardziej elastyczna forma, najłatwiej dopasować ją do naszych potrzeb i możliwości, ale też wymagająca dużej konsekwencji w działaniu, samodyscypliny, określenia celu i sensownego planu, w jakim będziemy do niego zmierzać.
Porada na dziś
Zasada uczenia się przez całe życie, także po zakończeniu formalnej edukacji, różnie jest nazywana. Dziś najczęściej używa się angielskojęzycznej nazwy „Lifelong Learning (LLL)”. W użyciu jest także termin „edukacja permanentna” i szeroko stosowane wcześniej pojęcie „kształcenie ustawiczne”.
Autor: Ryszard Warta dla Projektu Kierunek - Rozwój
Projekt "Kierunek-Rozwój" jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społęcznego Plus w Programie Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027 oraz środków budżetu państwa.