Uwaga! Rozliczenie składane jest wyłącznie do Wojewódzkich Urzędów Pracy.
Etapy rozliczenia
Zgodnie z art. 17b ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 374, z późn. zm.) wojewódzkie urzędy pracy dokonują rozliczenia przekazanych uprawnionym podmiotom świadczeń dwuetapowo, w drodze:- wstępnej weryfikacji rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i dokumentacji potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem, polegającej w szczególności na analizie jej kompletności, prawidłowości złożonych przez podmioty oświadczeń oraz weryfikacji kwot przekazanych i faktycznie wykorzystanych środków, której dyrektor WUP dokonuje w terminie 60 dni od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu,
- końcowej weryfikacji pełnej dokumentacji, potwierdzającej wykorzystanie przekazanej pomocy zgodnie z przeznaczeniem i ostatecznego zatwierdzenia przekazanego rozliczenia otrzymanych środków na rzecz ochrony miejsc pracy z FGŚP, która może zostać dokonana w okresie 3 lat od dnia upływu terminu do złożenia rozliczenia i dokumentacji potwierdzającej dane zawarte w rozliczeniu.
Podstawowym dokumentem jest formularz pn. „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych". Przedmiotowy formularz zawiera tabelę z rzeczywistym dofinansowaniem na poszczególne tytuły i miesiące. Ponadto formularz zawiera szereg oświadczeń składanych przez rozliczającego pomoc. Dla Beneficjentów, którzy składają rozliczenie:
- poprzez portal praca.gov.pl – został on przygotowany jako część formularza wypełnianego on-line;
- w formie papierowej bądź poprzez ePUAP – należy go załączyć jako dodatkowy dokument korzystając ze wzoru zamieszczonego poniżej („15g_formualrz rozliczeniowy").
Do przedmiotowego formularza rozliczeniowego należy dołączyć niezbędne dokumenty pozwalające na weryfikację wydatkowanej pomocy:
- wykaz pracowników sporządzony na dzień złożenia wniosku, w oparciu o który podmiot złożył wniosek – nie dotyczy Beneficjentów, którzy załączali wykaz na etapie wnioskowania o środki,
- wykaz pracowników, którym przekazałeś pomoc otrzymaną z FGŚP za każdy miesiąc, w którym została przyznana pomoc
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia pierwszy dzień danego miesiąca (pełne miesiące) – „15g_kalkulator_pełne_m-ce",
- dla wniosków, w których wskazano jako datę wypłaty świadczenia dzień inny niż pierwszy dzień miesiąca – „15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03",
- dokument(y) potwierdzający(e) przelewy wynagrodzeń pracowników, bądź odbiór wypłaty w gotówce (np. wyciąg bankowy) za każdy miesiąc otrzymanego wsparcia,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu składek ZUS za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość składek ZUS finansowanych w ramach wniosku,
- zbiorcze potwierdzenie dokonania przelewu z tytułu zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych za każdy miesiąc otrzymania wsparcia na kwotę nie mniejszą niż wartość zaliczki na podatek dochodowy, która została sfinansowana w ramach wniosku (w przypadku zakładów pracy chronionej oraz zakładów aktywności zawodowej oznacza to płatność dokonaną zgodnie z art. 38 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2019.1387 z późn. zm.).
Dokumenty należy przesłać do właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy wybierając jedną z form:
- Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji elektronicznej (w portalu praca.gov.pl): poprzez stronę www.praca.gov.pl – wchodząc na własne konto i korzystając w odniesieniu do konkretnego wniosku z opcji „kontynuuj korespondencję", a następnie wybierając „Rozliczenie wniosku w zakresie otrzymanych środków na ochronę miejsc pracy z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (VIA-WOMPR)".
Instrukcja składania wniosków poprzez portal praca.gov.pl dostępna jest poniżej w załączniku „15_g_instrukcja do rozliczenia_praca.gov.pl"
- Dla beneficjentów, którzy składali wnioski w wersji papierowej
- pocztą tradycyjną na adres właściwego Wojewódzkiego Urzędu Pracy
(z zastrzeżeniem, aby formularz rozliczeniowy (plik o nazwie „kalkulator") został przekazany w formie elektronicznej, np. na płycie CD bądź na pendrive)
- poprzez ePUAP
Ścieżka złożenia dokumentów w ePUAP:
https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta/sprawy-ogolne/ogolne-sprawy-urzedowe-2
wybierz: -> sprawy ogólne -> pisma do urzędu -> Pismo ogólne do podmiotu publicznego - stary wzór -> załatw sprawę -> ustaw/ zmień adresata (Wojewódzki Urząd Pracy w …) -> wypełnić rodzaj pisma oraz dodać załączniki -> zapisz -> dalej-> podpisz
Niewykorzystanych środków z dofinansowania jednego pracownika nie można przeznaczyć na dofinansowanie innego pracownika, gdyż pomoc przyznana została na pracownika w ramach ochrony miejsca pracy.
Załączniki
- 15g_formularz_rozliczeniowy_v2_08.01.2021.xlsx (xlsx, 15 KB)
- 15g_instrukcja_VIA-WOMPR_v2_14.10.2020_praca.gov.pl.pdf (pdf, 1,64 MB)
- 15g_kalkulator_pelne_m-ce_v6_27.05.2021.xlsx (xlsx, 2,38 MB)
- 15g_instrukcja_kalkulator_pelne_m-ce_v1_22.07.2020.pdf (199 KB)
- 15g_kalkulator_niepelne_m-ce_v5_27.05.2021.xlsx (xlsx, 3,02 MB)
- 15g_instrukcja_kalkulator_niepelne_m-ce_v1_2020_08_03.pdf (pdf, 273 KB)
- 15g_ust1a_kalkulator_rozliczenie_v4_27.05.2021.xlsx (2,38 MB)